Autorem artykułu jest Mariusz
Rozrywka jaką są koncerty gwiazd jest powszechnie znana i każdy z nas chętnie spędza czas na różnego rodzaju koncertach, festynach lub spektaklach. Artykuł ten pokaże jedną stron jak wygląda realizacja dźwiękowa przedstawienia.
Realizacja dobrego nagłośnienia koncertów i spektakli muzycznych nie jest prostym zadaniem. Na końcowy efekt odbierany przez słuchacza ma wpływ ogromna ilość czynników, z czego wiele ulega nieustannym zmianom. Nawet jeśli nagłaśniamy koncerty zawsze w tej samej sali, to zmieniają się wykonawcy, instrumenty i gatunki muzyczne. Z kolei jeśli jedziemy w trasę z jednym zespołem na koncert, który odbywa się w różnych salach lub na wolnym powietrzu, przy odmiennej akustyce i przestrzeni scenicznej ograniczającej możliwości rozmieszczenia aparatury i wykonawców.W każdym z powyższych przypadków akustyk powinien umieć się znaleźć i osiągnąć zamierzony efekt brzmieniowy. Nie da się przewidzieć wszystkich sytuacji, ale jest kilka regół, które pozwolą unikać większych błędów.Pierwsza zasada to odpowiednie stanowisko dla realizatora. Powinno się ono znajdować na widowni aby realizator słyszał, jaki dźwięk jest odbierany przez słuchaczy. Zdarza się, że z przyczyn organizacyjnych realizator znajduje się z boku lub nawet z tyłu sceny. Dzięki takiemu ustawieniu nie słyszy i nie widzi co dzieje się na scenie. Ustawienie prawidłowej barwy i proporcji między instrumentami jest praktycznie niemożliwe.Kolejnym kluczowym elementem jest rozmieszczenie głośnikow tak, aby zapewniały prawidłowy odbiór we wszystkich obszarach widowni. I tutaj prosty przykład: gdy rozmieścimy jedną parę kolumn głośnikowych przy krawędzi sceny, to jedni będą narzekali, że jest za glośno, inni, że za cicho. W tej sytuacji wystarczy umieścić głośniki kilka metrów wyżej. Należy unikać ustawienia głośników w rogach pomieszczeń i prostopadle do powierzchni odbijających. Oczywiście należy zadbać też o właściwe rozmieszczenie odsłuchów i mikrofonów, aby uniknąć sprzeżeń akustycznych. Trzecia zasada dotyczy wyważenia barwy. Możemy to osiągnąć używając specjalistycznej aparatury pomiarowej aby wszystkie częstotliwości były odtwarzane jednakowo. Należy też dokładnie zapoznać się z efektami w używanym urządzeniu pogłosowym. Oczywiście dobra jakość i ilość używanej aparatury powinna być dostosowana do wymagan sali koncertowej i gatunku muzycznego.Ostatnie dwie z ważniejszych zasad realizacji jest odpowienie zasilanie, najlepiej z jednego źródła dla całego nagłośnienia nawet kosztem rozwijania dużej ilości przedłurzaczy oraz użycie dobrych kabli i wtyków, aby uniknąć trzasków i przerw w odtwarzaniu podczas nagłośnienia. Firma nagłośnieniowa realizująca koncert musi podołać tym wszystkim zasadom i wymaganiom aby uzyskać efekt w postaci profesjonalnego nagłośnienie
--
Artykuł pochodzi z serwisu Publikuj.org, kliknij tutaj aby go zobaczyć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz